maanantai 13. lokakuuta 2008

Päivä40 | Zacalo - Coban






... ajopäivä 28 / Guatemala - Honduras... rajanylitys 4h... ajokilometrit 298km/10h... keskinopeus 58km/h... lämpötila +11 - +29... sataa, sataa ja sataa aamukuivalla ja muutamalla kuivalla hetkellä välissä. Bemarien takajarrujen nesteet alkavat hiipumaan... ja ne bemareiden vesiletkut pyrkivät irtoilemaan. Etupäässä Kallen ja minun...


---


.... koneet käyvät seitsemältä ja nokat kohti Hondurasia. Aamukuivan jälkeen saamme niskaamme kunnon sadetta ja sadekuuroja. Hondurasin raja-asemalla noin kymmeneltä. Alkaa neljä tyunita kestävä rajarulianssi. Paljon kopioita, paljon leimoja ja paljon papereiden pyöritystä. Raja-asemalla näkyy olevan pari huonetta täynnä asiapapereita, joita kukaan tuskin tulee koskaan katsomaan...


... rajalla kohtaamme myös kokonaan uuden ammattikunnan, ‘raja-agentit’, jotka tasitelevat sielustasi (papereistasi) ja dollareistasi. Tämän rajan agentin palvelut maksavat 10usd/pyörä + erilaista rajamaksua noin 50usd / pyörä... hyvä kaaos tämä raja siinä kun kaaos hyvä on...


... lähdettyämme liikkeelle tiedostan kartanlukuerrorin. Tulimme yli vahingossa väärältä rajalta Cobanin suhteen. Ja ollessamme auringon laskettua Cobanissa olemme edenneet Zacalosta noin 100km... ;) ...


... olemme viideltä La Entradassa josta paluuta 60km Guatemalan suuntaan. Visa, Sami, Kalle, Jarmo ja Tapsa jäävät La Entradaan. Ajan loppujen kanssa Cobanin muinaisen Mayakeskuksen kylkeen saman nimiseen kaupunkiin. Jos Antigua on helmi kaupungiksi Keski-Amerikassa niin Coban on sen kruunu joka pesee kiehtovuudessaan Antiguan mennen tullen palatessa...


... päivän tiet kuuluivat wou, wau voihitsi sarjaan. Upeaa vuoristoa ja upeaa vuoristomutkaa. Sade tosin hillitsi menoa... ja kuopat tiessä. Kuoppia oli vähintääkin riittävästi suomalaiseen makuun ja välillä olikin tunne kuin kuoppapujotteluradalla... kukaan ei onneksi ajanut isoon kuoppaan... ;) ...


---


alakuva; kopiopalvelu numero yksi Guatemalasta ulos.


toiseksi alin; konepyöräkuljettaja Vilkuna ei ole laskenut lahkeeseen. Kuivattelee vain farkkujaan passinleimaustiskillä.


keskellä: missä ne runkonumerot ovatkaan? Runkonumerot ovat kysyttyä tavaraa...


toiseksi ylin; BMW’n raja-huoltopalvelu tauolla... ei bemareita nyt ihan koko aikaa tarvii olla korjaamassa. Omani tosin jo osittain nippusiteillä koossa. Toisesta takakatteesta ruuvit jossakin päin Guatemalaa.


yläkuva; raja-agentit ja Lingonberryn vatsa. Agentit kinuamassa lisää raha ja Lingonberry konahtelemassa, että ei.